Mange butikker så lyset i den svarte uka

Omsetningen på Black Friday var lavere i år enn i fjor, men vi handlet for mer under Black Week.

For Prognosesenteret
8. desember 2020
For Prognosesenteret
8. desember 2020
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20201208102401790.jpg?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20201208094245002.jpg?maxwidth=2000
Black Week.jpg Black Week - mobil.jpg
0

Sånn cirka midtveis i julehandelen ville vi sjekke om det var hold i det vi sa for noen uker siden:

«Mye peker mot at dette blir århundrets julehandel – mange kommer nok til å gå helt bananas mot jul. Flere tunge aktører har spådd en økning på rundt 5 %, vi tror det blir mye mer».

Nå viser tallene fra Kvarud Analyse at det ser veldig lovende ut for butikkhandelen.

385
b-0FalseTrue

Black Week

Kjøpesentrene oppfordret kundene til å starte julehandelen tidlig og spre handelen utover Black Week (23.–29. november) – ikke bare handle på selve Black Friday på grunn av smittefaren. Dette ble fulgt opp. Faktisk gikk handelen på Black Friday ned 30 % sammenlignet med i fjor, mens for uken som helhet økte omsetningen med nærmere 6 %. Black Friday-omsetningen i år utgjorde bare 22 % av omsetningen i Black Week, mot 33 % samme uke i fjor.

Vi har shoppa ting, men ikke kjøpt tjenester eller spist mye ute

I ukene 45–48 (2.–29. november) har butikkomsetningen i kjøpesentrene økt med mer enn 8 %, mens de øvrige virksomhetene inne på sentrene, som serveringssteder samt service- og tjenesteytende virksomheter, har opplevd en omsetningssvikt på litt over 30 % de siste fire ukene. Dette skyldes de strenge restriksjonene som har ført til at mange har måttet stenge.

887
false b-0FalseTrue
0
Artikkelen fortsetter under annonsenfra VaBa.no

title

Drømmer du om basseng? Fyll ut kontaktskjemaet og vi tar kontakt snarest

CONTACT INPUT BOX

input field

CONTACT INPUT BOX

CONTACT INPUT BOX

MESSAGE BOX

single button

45

formcontent-ul

Bransjene

Sammenlignet med i fjor økte butikkhandelen i kjøpesentrene samlet sett med 8,9 % i uke 48. Av kjøpesentrenes butikker var det størst vekst innen «mat og drikke» og «hus og hjem», med en økning på rundt 20 %. Spesialbutikkene opplevde også en økning i omsetningen, med 6 %.

Som fryktet hadde butikker innen klær, sko og vesker en nedgang – hele 21 % i ukene 45–48.

384
b-0FalseTrue

Netthandelen

Vi har også fylt opp handlekurvene i nettbutikkene. Fordi tallene fra de ulike miljøene spriker, er det uvisst hvor mye. Men tendensen er lik som i de fysiske butikkene, hvor det er mye bedre utvikling i Black Week enn på Black Friday. Veksten i netthandelen er også mye høyere enn i butikkhandelen.

Ifølge tall fra Klarna, gjengitt av NTB, var det en økning i Norge på 42 % i Black Week. Kvinner stod for 76 % av kjøpene.

445
false b-0FalseTrue
left -1 b-0FalseTrue
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170901050109146.png #FFFFFF
Les også